Meditatsioon

astra sp

Meditatsioonitunnid: “Meel sinu teenistuses” kolmapäeva õhtuti kell 19.30 – 21.00 (Amrit Atma). 
Mõnel K tundi ei ole, jälgi tunniplaani!

Meel. Meele struktuur ja meele omadused
Mida me leiame, kui enda sisse vaatame? Me leiame meele, mis lakkamatult iseendaga räägib, hüppab ühelt mõttelt või emotsioonilt teisele; on pidevas liikumises, jooksmas „selle eest” või „tolle poole”, röövides meilt võime keskenduda ja olla vaikuses. Miks on vaikust vaja? Et kogeda rahu ja vaikust enda sees, et tõeliselt puhata ja et saada olulistele küsimustele vastuseid. Me otsime meelerahu, aga me otsime seda kogu aeg väljastpoolt – alkohol, uimastid, telerivaatamine, sigaretid, ülesöömine, liigne magamine, ületöötamine – tulemus on see, et me liigume meelerahust järjest kaugemale.

Meele strukruur
Meel on tohutult suur mehhanism oma loomuse, tunnusmärkide, omaduste ja karakteriga; omaenda jõu ja liikumishulgaga. Meelel on 81 erinevat tahku. Jogi Bhajan toonitas, et väga oluline on õppida kontrollima kõiki neid 81 tahku; läbi KY on võimalik seda tehanii, et sa tajud igat mõtet selgelt. Kui see on toimunud ja meel on alistunud hinge tahtele (mitte vastupidi), siis on väline ja sisemine rahu garanteeritud.

Meele omadused:

  1. Meel on suures osas automaatne. Kuna meel on väga kiire ning aja ja ruumi kategooriatest üle, toetab su tegutsemist palju rohkem mõtteid, kui sa arvata oskad. Selle tulemuseks on see, et see pole sina, kes mõtleb. Sinu meel mõtleb. See ujutab su mõtetega üle – soovitute ja soovimatutega; kavatsetud ja kavatsemata mõtetega. Me oleme teadlikkus, aga mitte meie mõtted – siin on suur vahe.
  2. Meel on pidevas liikumises. Kui ta peatub, siis ta ei saa funktsioneerida. See pole lokaalne fenomen; nii, nagu ookeanis saad sa tunda laineid, mis on tekkinud kuskil eemal – teises maailma otsas, nii on ka meelega – sul on mõtted ja tunded tervest universumist ja igalt inimeselt. Need kohad ja inimesed, kellele oled rohkem häälestunud ja kellest rohkem puudutatud, täidavad su mõtete voo. Kui sa muutud rohkem neutraalseks ja sind ei mõjuta teiste inimeste mõtted ja tunded, siis sa avardud.
  3. Meel funktsioneerib kontrastidel. Meel toimib polaarsustel ja klassifitseerib asju paaridena:positiivne ja negatiivne; hea ja halb ja seda sinu perspektiivist vaadatuna.
  4. Meel on sama materiaalne kui kehagi, aga ta on peenem mateeria. Vesi eksisteerib erinevates olekutes aurust vedelikuks kuni jääni (sõltuvalt kraadidest). Nii saab võtta ka meelt; meel on nagu aur; tunded on nagu vesi ja neuronid on nagu jää. Meel on struktuur, protsess ja energia, mis laseb su teadlikkusel tegutseda ja manifesteeruda; sa saad seda täita ja muuta. Sa saad teda mõjutada näiteks toiduga, hingamisega ja mõtetega. Meelel on oma voog, liikumine, struktuur ja ainevahetus. Meel ise ei peatu. On spetsiaalsed tehnikad (meditatsioon, mantra, hingamise kontroll), et meelt kontrolli alla saada ja kogeda vaikust.

Me kasutame oma meelt ka selleks, et vaadelda oma meelt. Kujuta ette kahte peeglit üksteise vastas kerge nurga all. Kui sa paned nende vahele küünla ja vaatad peeglisse, siis näed sa sadu küünlaid, peegeldamas iseenda peegeldusi. Meel saab iseendale tagasi peegeldada ja luua kujundeid kujundite sees, mõtteid mõtete sees. Meel peegeldab iseennast ja lõpuks ei saa me enam aru, mis on peegeldus või kujutiste kujutis või milline on tegelikult küünal ja kus ta asub. Meil on vaja olla võimelised mõjustada meelt nii, et me saaksime aru, milline on algmõte.

Kolm meelt
On olemas kolm meele funktsionaalset aspekti:

Negatiivne ( kaitsev) meel on meile antud ellujäämiseks. See on reaktiivne, kaitsev ja otsib potensiaalset hädaohtu. See on tundlik valu suhtes ja kaitseb jõudude vastu, mis võivad sind segada või hävitada.
Positiivne (laiendav) meel otsib naudinguid, täitumist ja võimalusi, kuidas kasutada asju oma enda kogemuse läbi. See on konstruktiivne, riskeeriv ja aktiivne.
Neutraalne ( meditatiivne) meel hindab ja annab hinnanguid ilma sinu enda eesmärgi ja reaalsuse külge klammerdumiseta. Neutraalne meel vaatleb nii negatiivse kui positiivse meele tegusid ja hindab mõlema seotust kõrgema minaga. Iga meie mõte filtreeritakse läbi negatiivse, positiivse ja neutraalse meele. Need meele aspektid on igal indiviidil erinevalt arenenud. Mõnel on tugevam negatiivne meel, mõnel tugevam positiivne mee, mõnel aga neutraalne meel. Kui nad kõik kolm on tugevad ning tasakaalus, siis on tegu valgustunud meelega. See on loov ja paindlik ning võimeline peegeldama hinge unikaalsust.

Meditatsioon

  1. Arendab neutraalset (meditatiivset) meelt.
  2. Tekitab heaolutunde, sisemise rahu ja stabiilsuse.
  3. Arendab intuitsiooni
  4. Tervendab stressi tagajärjed; lahendab stressi tekitavate mustrite algpõhjuseid.
  5. Vabastab alateadlikud hirmud ja blokeeringud; reaktsioonid ja ebateadlikud harjumused.
  6. Õpetab mõtteid ja emotsioone kontrollima.
  7. Rajab võime fokuseerida energiat, tõstab selle efektiivsust.
  8. Tekitab selge meele; mentaalset avardumist ja võime elada olevikus („siin ja praegu”)
  9. Arendab otsmikusagarat, mis kontrollib meie personaalsust

Meditatsioon kui alateadvuse puhastus.
Ühe silmapilgutuse jooksul vabastab meel ligi 1000 mõtet, me ei suuda neist ühtki isegi mitte fikseerida. Mõtted muutuvad emotsioonideks. See on täiesti normaalne protsess, sest me oleme inimesed ja emotsioonid on osa meie olemusest. Emotsioonide kogemine on õppeprotsess. Kui emotsioonid jäävad aga läbitöötamata, liiguvad alateadvusesse ning muutuvad rahutuseks ja ärevuseks, siis on problem platsis; alateadvuses tekib uus muster, mis saab meie elustiiliks, uueks harjumuseks ning siis asub see ärevus meid juhtima ja edaspidiseid otsuseid teeme sellest uuest mustrist lähtuvalt. Alguses loome meie uue harjumuse, seejärel hakkab see uus harjumus meid looma! Kui tegu on hirmust, ärevusest ja süütundest tekkinud uue mustri/harjumusega, muutub inimese elu keerulisemaks. Inimene ei ela nagu täiskasvanu; ta tahab testida kõiki lapsepõlve hirme, haigetsaamisi, psüühilisi traumasid. Meie alateadvuses on nii palju raskeid mustreid, et enamikul inimestest pole ladusaid suhteid üleüldse. Meditatsioon on kunst lõhkuda alateadlikke käitumismustreid, puhastada meelt ja hoolitseda tema eest igapäevaselt.
Me kõik räägime, et me teame oma minevikku. Minevikku pole tegelikult olemas – on vaid kogemus sinu alateadvuses. Sa oled selle külge kinni jäänud ja see takistab sul oma elus, oma praeguses hetkes edasi liikumast. Kundalini joogas meditatsiooni abiga me “praeme selle alateadvuse ära ja pistame nahka”.
Igal hommikul ja õhtul peseme hambaid, käime duši all – puhastame ennast; käime erinevates treeningutes, et oma keha töökorras hoida – alateadvust peab samamoodi regulaarselt puhastama vanast “prügist”, muidu ta sunnib meid kordama neid kogemusi, mis on minevikus juba olnud.
Kundalini jooga meditatsioonid õpetavad sulle vastandumist ebakindluse ja turvatunde puudusega, mis asuvad sügaval su alateadvuses. Meditatsioon töötab selle heaks, et hammustada lahti need ebakindluse ja turvatunde puudumise sõlmed. Kui see on toimunud, siis näed Elu nii, nagu need tegelikult on, mitte läbi hirmu filtri.

Kuidas mediteerida?
Meditatsioon on protsess. Pidev liikumine ja areng. Kui leiad endale vaikse ja rahuliku koha, kus istuda; kus on normaalne temperatuur ja kui sa suudad sirge seljaga istuda täiesti liikumatult, oled sa üllatunud, et sinu juurde hakkab tulema palju mõtteid; isegi selliseid, mida sa puudutadagi ei taha….. X arv mõtteid: inetuid, vihaseid. Sa saad need mõtted endast läbi lasta, mööda saata. Kõik need mõtted, mis lähevad sinust läbi, ei sisene enam kunagi sinu alateadvusesse ja ei tülita sind enam kunagi. See on meele puhastamise protseduur (mõtete prügihunniku enam mitte mahalaadimine sinu alateadvusesse).Võtab umbes 3 minutit, et saada sellist liiki mõtteid ja vahel nad jätkavad oma narritamist umbes 30 minutit. Kui sa sel ajal ei liigu(kui su keha jääb staatiliseks), jääb ka meel rahulikuks. See on meditatiivse meele vundament või aluspõhi. See on meditatiivse meele algus. See on puhtakujuline füüsiline protsess.

Siin pole sul vaja ei mingit õpetajat ega ka mantrat ega mingit lisatehnikat. Sa pead tundma end mugavalt ja sul peab olema tahtmine teha seda veel ja veel. Alguses ei saa sa seda tõenäoliselt väga pikalt teha. Aegamisi, kui sa harjud istuma sirge seljaga ja olema täiesti paigal, pikeneb meditatsiooni aeg ja lüheneb see aeg, mil mõtted sind ründavad. Investeering sellesse aega, millal sa arendad oma meelt, on väga hea investeering. Hiljem, millal iganes, tahad sa vastuseid oma küsimustele, ei pea sa mitte kellelegi helistama ega nõu küsima, vaid saad vastused omaenda sisemisest arvutisüsteemist. Lihtsalt õpi oma meelt peatama ja mõne aja pärast hakkab sinuga rääkima sinu sees olev Kõrgem Mina (hing). Meel on sulle antud kui tööriist. Meel pole mitte sinu isand ega käskija, vaid ta on sinu teenimiseks. Me arendame tehnoloogiat, erinevaid elektroonilisi seadmeid, käime kosmoses, kuid kõige tähtsam arvuti, mida inimkond peaks arendama asub ta enda sees – see on meie enda meel. Joogateadus ütleb, et sel hetkel, kui sul pole mõtteid sulle “sisse sõitmas”, alles siis on sul meel kontrolli all. Lihtsalt naudi seda. See on esimene aste. Kui sa suudad oma meelt hoida rahulikuna rohkem kui 5 minutit, hakkab meel sinuga arvestama. See on algus. Kui sa suudad oma meelt tühjana hoida 11 minutit, saad sa oma meelt kasutada juhtnööride saamiseks. Meditatiivne meel on kaunis ja puhas seisund elamiseks.

Meditatsiooni ajal toimub:

  1. Mõtete seiskamine
  2. Tühjus
  3. Ühtesulamine

Mantrate kasutamine meditatsioonis
Mantrast on meditatsiooni ajal suur abi, millele saab toetuda, et muuta alateadvust. Mantra on meditatsioonis:

  1. meele fokuseerija
  2. toetuspunkt, mille abil tõstetakse mõtted umber (ta on nagu šabloon, mille abil vormitakse uus mõttemudel) Joogi Bhajan kirjeldas seda protsessi nii:

“Kui oled sügavas meditatiivses seisundis, vabastab alateadvus mõtete valangu – laine laine järel. Igal mõttel on oma mõju. Et lõhkuda vanu mustreid, on hea appi võtta mantra, et lõigata läbi oma negatiivsete mõtete põhituum ja pöörata nende negatiivne energia positiivseks. Mantra pole lihtsalt mingi heli või mõte. Mantras eksisteerib Lõpmatu Loova Teadvuse (Looja) DNA. Korrates mantrat, restruktureerib see meele mustreid.”

Ettevalmistus meditatsiooniks
Meditatsioon on isiklik, privaatne kogemus, isegi, kui sa mediteerid grupis. Oluline on ümbrus, et keegi ei saaks sind segada. Koht ei tohiks olla liiga palav ega liiga jahe. Pane istumise alla midagi toetavat. Kui sa ei saa mugavalt põrandal istuda, istu toolil, aga selg peab olema sirge ja asend balanseeritud (vaagnaluud näitavad otse alla, jalatallad maas). Ära unusta kaelalukku.Kui sa hingad sügavalt ja rütmiliselt, leiab keha pingekolded üles ja välja hingates laseb pingetel minna.Kindlasti tuleks enne teha mõned füüsilised harjutused (selja baasharjutuse seeria on väga hea) ja paar hingamisharjutust. Närvisüsteemi balanseerimine ning teiste keha ja meelega seotud energiate stimuleerimine hõlbustab meditatsiooniprotsessi.

Niisiis:
1. Leia mõnus koht
2. Selg sirgeks
3. Kaelalukk
4. Alusta aeglast sügavat hingamist
5. Ole paigal kogu meditatsiooni jooksul

See on täielik müüt, et kui sa istud maha, peaksid sa olema võimeline kuidagi ise väga tahtejõuliselt vaigistama oma meele. Meel genereerib tuhandeid mõtteid ühe sekundi jooksul. Kui sa istud vaikselt, pöörad oma fookuse enda sisse, vaatled oma sisemaailmas toimuvat, muutud sa väga teadlikuks, mis toimub su meele tagapõhjas. Kõrvalekaldumine ja hajumine on täiesti normaalne. Lihtsalt mine tagasi oma mantra või fookuspunkti juurde (võid oma pilgu fokuseerida kas kolmandasse silma, pealaele, nina otsa või lõua otsa, see aitab kontsentreeruda). Ära väärtusta või reageeri kõrvalistele mõtetele, las nad olla töödeldud mantra poolt. Meel ei peatu kunagi, aga sa saad oma liikumatusega luua vaikuse ja rahu oma meeles, mis teenib sind kogu su elu. Ole endaga kannatlik. Tõenäoliselt saavutad sa alguses vaid mõnikümmend sekundit täielikult fokuseeritud meditatsiooni. Usalda protsessi.

Millal mediteerida?
Iga aeg on hea, aga parim aeg on 4-7 hommikul, kui kõik on vaikne. Sellel ajal on tunduvalt lihtsam mediteerida, sest teiste inimeste mõtted mõjutavad sind vähem sel ajal ja kergem on kontsentreeruda. Teine optimaalne aeg on 16 – 19 vahel õhtul, kui päike loojub (videviku aeg). Ka enne magamaminekut on hea aeg; see on nagu päeva lõpparve ja meele puhastamine ning ettevalmistus sügavaks uneks. Parim on mediteerida tühja kõhuga (igal juhul mitte täis kõhuga).

Silmade fookus meditatsiooni ajal
On erinevaid kohti, kus asub silmade fookus meditatsiooni ajal. See sõlltub sellest, milliseid meridiaane ja aju piirkondi soovitakse stimuleerida.

  1. Kolmas silm
    Kulmudevaheline punkt nina juurel. Silmad on kergelt üles suunatud. Stimuleeritakse keskset energiakanalit sushmunat/sushumnat. Samuti stimuleeritakse ajuripatsit; arendatakse intuitsiooni
  1. Nina ots
    Kui optiline närv kontsentreerub ninaotsal, siis balanseeritakase korraga nii ida, pingala kui ka sushumna/sushmuna. Stimuleeritakse käbinääret ja otsmikuaju.
  1. Lõua ots
    Silmad on kinni ja rullitud alla. See on rahustav, jahutav. Näed end väga selgelt.
  1. Pealagi
    Silmad on kinni ja rullitud üles, nagu vaataks läbi pealae välja. Stimuleerib käbinääret ja VII tšakrat.

Meditatsiooni aeg
Joogateaduses on mingi soovitud tulemuse saavutamiseks ette nähtud kindel aeg. Enamus meditatsioone tehakse kas 11 või 31 minutit.
3 minutine meditatsioon mõjutab vereringet ja eletromagnetvälja.
11 minutine meditatsioon alustab näärmete ja närvisüsteemi muutmist.
22 minutine meditatsioon balanseerib 3 meelt (positiivne, negatiivne ja neutraalne meel; kõik 3 saavad üheks tervikuks – meditatiivseks meeleks) ja need hakkavad koos tööle.
31 minutine meditatsioon võimaldab näärmetel, hingamisel ja kontsentratsioonil mõjutada rakke. Mõjutatakse seda meele kihti, kus asuvad projektsioonid.
62 minutine meditatsioon muudab aju hallollust . Alateadvuse ümberprogrammeerimine. 2,5 tundi muudab psüühikat nii, et alateadlik meel hoitakse uues mustris, ümbritsetuna Universaalsest Meelest.
Joogateadus ütleb, et inimmeel töötab tsüklite kaupa. Me kasutame erinevaid tsükleid, et asendada ebasobivad käitumismustrid uute ja positiivsematega. Selleks kasuta kindlat meditatsiooni või kriyat:
40 päeva – muudab harjumused
90 päeva – salvestab uued harjumused
120 päeva – uus harjumus muutub Sinuks
1000 päeva – oled uue harjumuse Meister

Allikas: Jai Kartar Kauri  KY algajate kursuse teoreetilise osa materjalid (koostatud KY Õpetajate I taseme materjalide põhjal)

***

Meditatsiooni ajal on oluline püsida koguaeg sirge seljaga ja fikseeritud asendis. Kui sa vajud ühele küljele või tunned tugevat valu põlvedes ja pahkluudes, ei saa sa mediteerida. Kui sa kaotad tasakaalu mediteerimise ajal, tekib oht, et vabanev energia juhitakse vales suunas.

Istumise pind ei tohi olla liiga külm ega liiga kõva.

Parim materjal on lambanahk, sest ta on paraja paksusega, samuti takistab väsimustunde tekkimist meditatsiooni ajal. Sobivad materjalid on villane, puuvillane ja siid. Halvimad betoon ja kivi.

Toimumise aeg: 1x kuus nädalavahetuse hommikupoolikul, täpsemat infot leiad tunniplaanist.
Meditatsioonihommikuid juhendab Hille Kalmus (vt tutvustust Õpetajate alt)