Toitumisnõustamine

TOITUMISNÕUSTAMISE KONSULTATSIOON
Kundalini Stuudios

Õpin Annely Sootsi Tervisekoolis toitumisterapeudiks. Tervislik eluviis on olnud minu huvi ja hobi viimased 5 aastat. Äärmiselt põnev on olnud see teekond ja kasvamine, mida käies avastasin, et oma tervise, olemise ning heaolu eest tuleb ise vastutus võtta.
Toitumisnõustajana aitan muuta Sinu toitumist tervislikumaks, aitan koostada tasakaalustatud tervisliku menüü juhindudes Eesti riiklikest toitumissoovitustest. Tasakaalustatud menüü tähendab, et see on jätkusuutlik ning sellest saab kätte vajalikud toitained. Äärmuslikke dieete pidada ei tohi. Toitumisnõustajana ma ei tegele haiguste ravimisega, küll aga saavad enamus haigeid kasu menüü tervislikuks muutmisest. Terved inimesed saavad jääda terveks!
Enamik haigusi on tingitud ebaõigest toitumisest. Toitumisteraapias on põhirõhk tervist mõjutavate tasakaalutuste otsimisel: tasakaalutusi kehas võivad tekitada toitainete puudus, elustiil jne. Need tasakaalutused toovad kaasa sümptomid, mida inimene tunneb. Tervise taastamiseks on vaja tagasi pöörata ja tasakaalustada need düsfunktsioonid, mis on pikaaegse keskkonna ja elustiili koosmõju tulemused.

***

sein

Broneeri konsultatsioon: Triin Terasmaa, triinterasmaa@gmail.com, 56233062
KUS ja HIND: Konsultatsioonid toimuvad Kundalini Stuudios kolmapäevadel 9.00-13.00. Kohtumine kestab 60 minutit ja on tasuline – 30 eurot, maksmine sularahas kohapeal.
MIDA VAJA: Eelnevalt palun Sul saata enda 2 päeva menüü ning täita registreerimislehe.
MIDA SAAD: Esimesel korral menüü analüüsi, ülevaate suhkru tarbimisest (glükeemiliselt koormusest, veresuhkru tasakaalust), vitamiinide, mineraalainete jt toitainete kättesaadavusest, keha olukorrast ning kui näeme koos vajadust muutuste järele, teeme Sulle vastuvõetava plaani.


Toitumisnõustamisest saavad kasu:
Terve inimene, kes soovib oma elustiili tervislikumaks muuta; rasedad; lapsed; ülekaalulised; anoreksia ja söömishäiretega inimesed; täiskasvanu ja eakas – haigestumiste riskifaktorite vähendamine läbi tervisliku toitumise ja kaalu langetamise: sh südame-veresoonkonnahaiguste ärahoidmine, diabeedi profülaktika. Seedimise parandamine toitumise abil.

Seedimise toetamine
Kliendi abistamine seedevaevuste korral  – kõrvetised, kõhukinnisus, gaasid jms. Kui seedimistegevus toitumise abil normaliseerida, siis vaevused vähenevad. Kõhukinnisuse puhul on tähtis tervislik toit , vedeliku tarbimine ja liikumise suurendamine.

Ülekaal
Ülekaaluliste nõustamisel toetututakse üldistele tervisliku toitumise soovitustele ning nendele lisaks soovitatakse madala glükeemilise koormusega (GK) dieeti.  Väga madala kaloraažiga dieedid, mida ka Eestis laialdaselt kasutatakse, toovad küll kaasa kiire kaalukaotuse, kuid neid ei tohi kasutada üle 16 nädala nende kliiniliselt ebasoovitavate toimete tõttu. Sama kehtib dieedi kohta, mis piirab rangelt süsivesikuid, sest need on sageli liigse küllastatud rasva sisaldusega. Rangete dieedipiirangutega ei saavutata püsivat kaalu langust, sest sellist dieeti ei saa pikaajaliselt pidada. Kui kaloraaži tõstetakse, tulevad kaotatud kilod tagasi. Kaalu langetamiseks ei pea lugema niivõrd kaloreid, kui tuleb järgida tervisliku toidu soovitusi ning valida madala GK-ga (glükeemilise koormusega) toidud.

Insuliiniresistentsus ja diabeet
Teatud toitumismustrid ning teatud toiduained (kartulid, valge leib, karastusjoogid) seostuvad hüperglükeemia, kõrgema rasvumise- ja teist tüüpi diabeedi riskiga. Toitumuslik strateegia, mis toetab 2. tüüpi diabeedi ennetamist, ei ole madala rasvasisaldusega ja süsivesikuterikas dieet, vaid lähenemine, mis vähendab söömisjärgset glükeemiat ja insulineemiat ilma ebasoodsate mõjudeta teistele riskiteguritele.  Insuliinresistentsust (IR) arvatakse olevat tugevaimaks 2. tüüpi diabeedi ennustajaks ja see on tingitud peamiselt rasvumisest ja kroonilisest liigsest kaloraažist toidus. Kehakaalu ja rasvamassi langus parandab IR, langus toimub tasakaalustatud tervisliku toitumise abil.

Südame-veresoonkonnahaiguste riskigrupis ja kõrge vererõhu ja kolesteroolitasemega isikute toidusoovitused baseeruvad tervisliku toitumise soovitustel, mis baseeruvad Vahemeremaade dieedi soovitustel, transrasvade toidust eemaldamisel ning heade mono- ja polüküllastamata rasvhapete lisamisel ning rasvhapete üldise suhte tasakaalustamisel. Südame-veresoonkonnahaiguste riski seostatakse kindlate rasvade rohke tarbimisega.

Riskigrupi rasedad
Rasedate puhul tuleb arvestada, et liigne kaaluiive või eelnev rasvumus avaldab negatiivset mõju nii ema kui lootega seotud sünnitusabi tulemile (sünnitraumade ja loote õlgade düstookia risk tõuseb, preeklampsia, rasedusaegse hüpertensiooni ja gestatsioonidiabeedi risk tõuseb). Juba raseduseelne või raseduse alguses läbiviidud toitumisalane nõustamine oleks tulevase ema ja lapse tervist silmas pidades väga oluline.

Riskigrupi lapsed ja söömishäirete ärahoidmine noorukitel
Laste rasvumise esinemissagedus kasvab pidevalt. Sellel on seos kardiovaskulaarse riski, diabeedi ja psühhosotsiaalsete häiretega. Hädavajalik on varane identifitseerimine ja sekkumine, et vähendada negatiivset mõju täiskasvanueas. Elustiili muutmine on siiski kõige efektiivsemaks raviks, kuna edu sõltub eeskätt patsiendi ja perekonna motivatsioonist. Enamuse söömishäirete all kannatajatel on soov olla sale, mistõttu hakatakse toidukoguseid piirama ning kasutatakse tegevusi, mis seisvad vastu toidu paksukstegevale toimele. Nälgimise ja toidukoguste piiramisega saadakse tervisehäired ning söömishäire väljakujunemine. Kehakaalu saab reguleerida ja normaalsena hoida regulaarselt süües ning madala GK-ga toite ning häid rasvhappeid sisaldavaid rasvu tarbides. Ennetavalt noortele tervislikust toitumisest võimalikult palju rääkides saab kaalulangetamise nimel nälgimisi ära hoida. Söömishäirete ärahoidmine on tunduvalt odavam kui nende ravi. Ravi vajab tugevat meeskonnatööd paljude erinevate spetsialistidega. Ka ärahoidmisel võime vajada kõrvale psühholoogi, sest paljudel juhtudel on tegemist psühholoogiliste ja sotsiaalsete probleemidega, mis häiret tekitavad ja süvendavad.

Tervitades

Triin Terasmaa
FB: Triinu Terviseruum